"Mijn passie is ‘samen ontwikkelen’. Vanuit de wetenschap dat je als team je onderwijskwaliteit kunt verbeteren en een leven lang leren ambieert."

Vanaf de start van De Activiteit werk ik als nascholer en ontwikkelaar.  Mijn carrière heeft zich als volgt opgebouwd: ik ben gestart als leerkracht bovenbouw, daarna onderbouw m.n. groep 3, intern begeleider, bouwcoördinator en tot slot als directeur in duoschap op een grote basisschool. In mei 2002 ben ik afgestudeerd aan de University College in Worchester (MA- SEN) gericht op een ontwikkelingsgerichte manier gebruik te maken van (eigen) verhalen in de spelhoek om taalontwikkeling te stimuleren door de leerkracht zelf tijdens speelwerktijd. Tussen 2009 en 2012 was ik lid van een Kenniskring van de Hogeschool van Amsterdam, onder leiding van lector Marco Snoek. Daar deed ik praktijkonderzoek naar het werken met  onderzoeksgroepen in het basisonderwijs. Ik presenteerde over dit onderzoek op de internationale conferenties EAPRIL en EECERA.  Op basis van dit onderzoek, de praktijkervaringen van scholen en verhalen vanuit het OGO-directienetwerk heb ik een brochure geschreven voor schoolleiders van OGO scholen: ‘Leiding geven in een OGO- school’, waarmee schoolleiders hun eigen praktijken kunnen versterken.

Vanuit mijn interesse voor thematiseren in de bovenbouw ben ik lid van de MIBO-groep (midden-bovenbouwgroep). Deze groep bestaat uit leerkrachten en nascholers die samen met professor Bert van Oers (VU) onderzoeken hoe OGO in de bovenbouw gestalte krijgt. Met regelmaat schrijf ik in samenwerking met leerkrachten en leidinggevenden in scholen praktijkartikelen voor tijdschriften. Intern werken we met een aantal collega’s aan de ontwikkeling van OGO in de bovenbouw.

Voor deze vragen moet je bij mij zijn:

  1. Hoe gaan we OGO opbouwen in de school?
  2. Hoe kan ik als leerkracht onderzoekend mijn eigen praktijk verbeteren?
  3. Hoe speel ik mee in de spelhoek?
  4. Hoe kunnen we kwaliteitskaarten van OGO inzetten als basis voor schoolontwikkeling (schoolplan-jaarplan)?
  5. Hoe kun je leesonderwijs goed analyseren om gericht te kunnen werken aan verbetering?
  6. Hoe kan de school goed in gesprek met de inspectie met oog voor het OGO-concept?
  7. Help me op weg met de doelencirkels, doelgericht ontwerpen, volgen en registreren van ontwikkeling van kinderen
Blijf op de hoogte van nieuws