Inhoud van deze cursus
Leerkrachten die de ZiL aanpak of delen daarvan invoeren kunnen intern een steun in de rug krijgen van hun collega's en IB-er of taalcoördinator. Het gaat om een brede kijk op taal en het lees-en schrijfonderwijs. Bronnen hierbij zijn: 'Thema's en Taal' - Koster - Pompert (2017) en 'Lezen en schrijven doe je samen'- Pompert (2017). De cursus geeft ondersteuners binnen deze verbeteractiviteiten handvatten om goed te kunnen begeleiden en samen te werken.
Dit ga je leren
- Om welke uitgangspunten en theorieën over lezen en schrijven gaat het bij ZiL
- Om welke praktijk gaat het in de onderbouw (gr. 1 t/m 4) en de bovenbouw (gr. 5 t/m 8)
- Welk innovatietrajecten zijn nodig en hoe bouw je die op in school
- Wat betekent deze aanpak voor aarzelende lezers en leerlingen met leesproblemen
Zo gaan we te werk
Deze cursus omvat 3 bijeenkomsten van 3 uren.
- Bijeenkomst 1: Uitgangspunten en theorieën en de vertaling ervan in tools voor de praktijk.
- Bijeenkomst 2: Goede praktijken in beeld en de leerkrachtvaardigheden die daarbij horen.
- Bijeenkomst 3: Samenwerken in de praktijk aan verbeteringen in de groepen, gericht op winst bij leerlingen.
Tijdsinvestering
- 9 contacturen
- 8 uren literatuurstudie
- 13 uren praktijkacties
Totaal: 30 uren
Locatie en tijden
Locatie: centrale plek voor de deelnemers (wordt aan de hand van de inschrijving bepaald)
Tijd: 09.00-12.00 uur
Docent: Bea Pompert
Data:
- woensdag 7 oktober 2020
- woensdag 9 december 2020
- woensdag 10 maart 2021