Zin in Lezen voor IB-ers, taalcoördinatoren en OGO-specialisten

Inhoud van deze cursus

Leerkrachten die de ZiL aanpak of delen daarvan invoeren kunnen intern een steun in de rug krijgen van hun collega's en IB-er of taalcoördinator. Het gaat om een brede kijk op taal en het lees-en schrijfonderwijs. Bronnen hierbij zijn: 'Thema's en Taal' - Koster - Pompert (2017) en 'Lezen en schrijven doe je samen'- Pompert (2017). De cursus geeft ondersteuners binnen deze verbeteractiviteiten handvatten om goed te kunnen begeleiden en samen te werken.


Dit ga je leren

  • Om welke uitgangspunten en theorieën over lezen en schrijven gaat het bij ZiL
  • Om welke praktijk gaat het in de onderbouw (gr. 1 t/m 4) en de bovenbouw (gr. 5 t/m 8)
  • Welk innovatietrajecten zijn nodig en hoe bouw je die op in school
  • Wat betekent deze aanpak voor aarzelende lezers en leerlingen met leesproblemen

Zo gaan we te werk

Deze cursus omvat 3 bijeenkomsten van 3 uren.

  • Bijeenkomst 1: Uitgangspunten en theorieën en de vertaling ervan in tools voor de praktijk.
  • Bijeenkomst 2: Goede praktijken in beeld en de leerkrachtvaardigheden die daarbij horen.
  • Bijeenkomst 3: Samenwerken in de praktijk aan verbeteringen in de groepen, gericht op winst bij leerlingen.

Tijdsinvestering

  • 9 contacturen
  • 8 uren literatuurstudie
  • 13 uren praktijkacties

Totaal: 30 uren


Locatie en tijden

Locatie: centrale plek voor de deelnemers (wordt aan de hand van de inschrijving bepaald)
Tijd: 09.00-12.00 uur
Docent: Bea Pompert

Data:

  • woensdag 7 oktober 2020
  • woensdag 9 december 2020
  • woensdag 10 maart 2021

Onze locaties

Blijf op de hoogte van nieuws