We spelen dat we lezen en schrijven. Lezen en schrijven met jonge kinderen

Inhoud van deze cursus

In deze cursus zetten we in op het spel dat lezen en schrijven heet.
Jonge kinderen komen in onze wereld van jongs af aan in aanraking met lees- en schrijfactiviteiten. De krant lezen, bijsluiters van medicijnen ontcijferen, op je tablet opzoeken hoe je een plant verzorgt, een kaart voor je oma schrijven (of een app sturen)… Kinderen ervaren deze activiteiten om hen heen als spelactiviteiten waaraan zij graag deel willen nemen.
Om steeds beter mee te kunnen doen in de wereld is het van groot belang dat kinderen goed leren lezen en schrijven. In deze cursus kijken we hoe dat er bij de jongste kinderen uit ziet en wat de rol van de professional is bij het inzetten van het spel dat lezen en schrijven heet.


Dit ga je leren

  • Herkennen en aangrijpen van kansen voor lezen en schrijven
  • Lezen en schrijven in een rijke speel-leeromgeving
  • Zicht krijgen op lees-schrijfontwikkeling
  • Ontwerpen van lees-schrijfactiviteiten
  • Begeleiden van lees-schrijfactiviteiten

Zo gaan we te werk

Bijeenkomst 1
Herkennen en aangrijpen van kansen voor lezen en schrijven in dagelijkse routines.
Samen kijken wat er in jouw praktijk te lezen en schrijven valt. Met deze inventarisatie maak je plannen voor hoe kinderen spelend mee kunnen doen in deze activiteiten.

Bijeenkomst 2
Een rijke lees-schrijfomgeving doet er toe.
Samen kijken we aan welke voorwaarden een rijke lees-schrijfomgeving voldoet en maken een analyse van de lees-schrijfomgeving van jouw praktijk. Met die analyse maak je een plan voor verbetering.

Bijeenkomst 3
Ontwerpen van lees-schrijfactiviteiten waaraan alle kinderen mee kunnen doen.
We ontwerpen een leesschrijfactiviteit waarbij we nadenken over de betekenis die kinderen aan de activiteit kunnen geven, jouw rol bij het begeleiden van de activiteit en de betekenis voor de ontwikkeling van kinderen.

Bijeenkomst 4
We gebruiken filmpjes en foto’s uit jouw praktijk om in te zetten op handelingsgericht te observeren.
We brengen onze winsten en vragen in beeld rond ‘ het spel dat lezen en schrijven heet’ in en maken een plan voor voortgang.

De cursus kan worden aangevuld met groepsbezoeken met nagesprekken door de nascholer.

Te gebruiken literatuur:
Startblokken en Basisontwikkeling. Eén groep, veel verhalen! Geletterdheid bij 0-4 jarigen.
B. Pompert, I. Vingerhoets, H. de Waard
Basisontwikkeling voor kleuters en de onderbouw.
F. Janssen-Vos & L. van der Meer
Deze boeken worden geleverd bij aanvang van de cursus.


Tijdsinvestering

Vier bijeenkomst van 2,5 uren


Locatie en tijden

Alkmaar
2 oktober 2019, 27 november 2019, 15 januari 2020, 26 februari 2020 van 15.00 – 17.30 uur

Onze locaties

Inschrijvingen

Reserveer deze cursus voor u en/of uw collega's
Alkmaar
2-10-19, 27-11-2019, 15-1-2020 en 26-2-2020 van 15.00-17.30 uur

Ik wil mij als particulier inschrijven


x cursisten (€ p/p) + x certificering (€ p/p)


Totaalprijs

Het verzenden kan even duren!

U ontvangt een ontvangstbevestiging per e-mail


Blijf op de hoogte van nieuws