Kinderen zijn druk bezig met blokken, lego, doppen, kokers om dingen te maken. Tijdens dat constructiespel komen ze allerlei problemen tegen, waar ze met elkaar oplossingen voor gaan bedenken. Denk aan de stevigheid, de hoogte en de vorm van de constructie. Kenmerkend voor rekenen & wiskunde is dat het een probleemoplossende activiteit is. In dit opbouwen van een reken/wiskunde verhaal zijn er volop kansen om taal en reken/wiskunde begrippen toe te voegen. Zo wordt reken/wiskunde geen losse activiteit maar vindt het leren plaats in een betekenisvolle spelcontext. In deze module leren we hoe professionals kinderen laten nadenken en praten over constructies, hoeveelheden en ruimte en zo ervaren dat reken/wiskunde taal hier handig en betekenisvol bij is.
Het gaat om werkactiviteiten voor jou als trainer bij de volgende inhouden:
• Diverse vormen van spel onderscheiden bij constructieve activiteiten; spontaan spel, spelend leren en lerend spelen.
• Ontwikkelperspectief van constructieve activiteiten herkennen en gebruiken.
• Reken/wiskunde verbinden aan dagelijkse activiteiten, spel binnen en buiten en boeken.
• De rol van de volwassene bij het inrichten van de speelleeromgeving, begeleiden met de 3 V’s en ontwerpen van vervolgaanbod met het 3 D-model.
• De herziene uitgave van het Startblokken boekje Reken en wiskunde voor 2-4 jarigen.
3 uur
Locatie: Utrecht
Datum: 22 juni 2023 van 13.00 – 16.00 uur
Kosten per dagdeel: € 247,50
Kosten: € 473,- (2 dagdelen – incl lunch)