Inhoud van deze cursus
Inhoud van dit Netwerk:
Taalcoördinatoren, leesspecialisten hebben de taak om hun collega’s te begeleiden bij het taal- en leesonderwijs in hun groep.
Sterk taalonderwijs vraagt om een heldere visie, waarbij het gaat om drie verbindingen:
• Taalonderwijs verbinden aan wereldoriënterende onderwerpen, kwesties en vragen van leerlingen
• Taalonderwijs verbinden aan groepsprocessen en coöperatief leren
• Mondelinge taal verbinden aan schriftelijke schrijven en lezen
De uitwerkingen van deze visie in de praktijk vormen de inhoud van deze leergroep.
Dit ga je leren
- Optreden als inhoudelijk expert bij vragen van collega’s over het versterken van het taalonderwijs
- Deze vragen leren formuleren als te onderzoeken kwesties die gezamenlijk worden aangepakt
- Onderzoeksgericht werken aan verbeteringen van het taalonderwijs, via klein actie-onderzoek en verhalend verbeteren
- Taalbeleid opzetten en delen met betrokkenen
Zo gaan we te werk
Wij vormen een leergroep die vier keer 3 uren bijeenkomst.
Deze bijeenkomsten kennen steeds twee type activiteiten:
- Verkennen van de inhoudelijke gebieden waaraan in de scholen van de deelnemers wordt gewerkt.
Denk aan: leesmotivatie, woordenschat, taaldenkgesprekken, taaltoetsen, meertaligheid
Hierover wordt input verzorgd en bronnen aangereikt.
- Werken aan onderzoeksgerichte ontwikkelplannen
Hierbij wordt input, ondersteuning en feedback verzorgd door de docenten en de groep.
Tijdsinvestering
- 10 contacturen
- 12 studie-uren
- 12 uren schrijven ontwikkelplannen, proeftuintjes, taalbeleidsstukken
Bronnen die wij gebruiken
- Startblokkenboek: Eén groep, veel verhalen. Geletterdheid bij 0-4 jarigen.
Pompert, Vingerhoets, de Waard, 2019
- Spelen en leren op school: hoofdstuk 2 en 3. Dobber en Van Oers, 2018
- Lezen en schrijven doe je samen. Pompert, 2017
- Thema’s en Taal. Pompert en Koster, 2017
- Meer dan lezen. Berenst e.a., 2016
- De vliegtuigklas. Frijns, 2019
Locatie en tijden
Cursusjaar 2021-2022
Locatie:
We ontmoeten elkaar tijden de start en slotbijeenkomst fysiek op de gekozen locatie (Een centrale plek voor de deelnemers, bij voorkeur: Utrecht).
De tussenliggende bijeenkomsten worden digitaal vormgegeven via TEAMS
Tijden:
4 woensdagen van 14.30-17.00 uur
- 3 november 2021 – fysiek op locatie
- 12 januari 2022 – online via Teams
- 30 maart 2022 – online via Teams
- 1 juni 2022 – fysiek op locatie
Docenten: Bea Pompert en Lorien de Koning
Deze cursus kan doorgang vinden bij minimaal 6 deelnemers
Cursusjaar 2020-2021
Locatie:
Online en centrale plek in het land
Tijden:
- 11 november 2020 van 14.00 – 15.30 uur: digitale bijeenkomst
- 27 januari 2021 van 14.00 – 15.30 uur: digitale bijeenkomst
- 17 februari 2021 van 14.00 – 17.00 uur (extra bijeenkomst)
- 17 maart 2021 van 14.00 – 17.00 uur
- 26 mei 2021 van 14.00 – 17.00 uur
Docenten: Bea Pompert en Lorien de Koning