Cursus: Opbouwen en ontwikkelen van historisch besef

Inhoud van deze cursus

Uhm, 1572 zeg je... was dat de Beeldenstorm? Oh nee dat was 1566. Iets met Willem van Oranje dan? Werd hij misschien vermoord in 1572? Nee, ook niet. De VOC dan, was dat 1572? Wacht, ik google het wel even, oh de slag om Den Briel. Bedoel je die, waarom was dat ook al weer belangrijk?

Op veel ontwikkelingsgerichte scholen is er een ‘worsteling’ tussen het vak geschiedenis en thematiseren. Als je alles vanuit de kerndoelen in de bovenbouw wilt behandelen, kom je aan geen andere inhouden dan geschiedenisonderwijs meer toe. Dit leidt er in de praktijk vaak toe dat verschillende onderwerpen los van elkaar en oppervlakkig worden behandeld.
Kan dat niet anders? Ja dat kan! In een tweejarig onderzoek ontwikkelden wij inzichten, materialen en didactieken voor deze nieuwe aanpak. Ons onderzoek sluit aan bij het idee van geschiedbeoefening in de zin van historisch onderzoek doen. We kijken vanuit een cultuurhistorisch kader naar geschiedenisonderwijs. Een uitkomst van geschiedenisonderwijs zou moeten zijn dat er bij leerlingen historische interesse ontstaat, dat zij leren historisch te denken en te redeneren.


Dit ga je leren

  • De ontwikkeling van het historisch denken en redeneren wordt verbonden aan de onderwerpen waar het in de klas al over gaat. Geschiedenis is niet langer een vak apart, maar onderdeel van de onderzoeksactiviteiten en gesprekken in de klas
  • Het leren opzetten van een thema en daarbij oog hebben voor het historisch perspectief
  • Historische vragen bij leerlingen leren aanboren
  • Kwesties en grote concepten verbinden aan de vragen van leerlingen
  • Gesprekken voeren met leerlingen om tot historisch denken en redeneren te komen

Zo gaan we te werk

In vier bijeenkomsten van 2 uur gaan we gezamenlijk aan de slag en verkennen we de door ons ontwikkelde toolkit om tot historisch besef te komen.

Inhouden van de bijeenkomst:

  • Bijeenkomst 1: Historisch onderzoek doen
    Wat is historisch onderzoek doen? Hoe sluit dit aan bij mijn thema?
    Wat moet ik doen in de ontwerpfase van het thema om historisch onderzoek mogelijk te maken?
  • Bijeenkomst 2: Historisch vragen en interesse
    Welke historische vragen heb je bij leerlingen kunnen aanboren en waardoor is dit gelukt?
    Welke onderzoeksactiviteiten kun je hieraan verbinden?
    Welke vervolgactiviteiten en acties zijn nodig?
  • Bijeenkomst 3: Historisch denken en redeneren
    Gesprekken voeren met leerlingen om tot historisch denken en redeneren te komen.
    Welke vragen helpen om tot historisch denken en redeneren te komen?
    Wat levert het op?
  • Bijeenkomst 4: Geschiedenis volledig geïntegreerd in onze thema’s.
    In deze bijeenkomst blikken we terug op bijeenkomst 1 t/m 3 en formuleren we antwoorden op de vragen die we hebben. Ieder krijgt zicht op de eigen praktijk en selecteert handvatten uit de toolkit die nodig zijn om geschiedenis volledig te kunnen integreren in het thema.

 


Tijdsinvestering

  • 4 Bijeenkomsten van 2 uur
  • Bestuderen van literatuur aansluitend op de bijeenkomsten (totaal 4 uur)

 


Locatie en tijden

Locatie: Centrale plek in het land, de tijden zijn afhankelijk van de locatie.
Eventueel is het mogelijk om bij voldoende aanmeldingen de cursus ook op de locatie van jouw school te starten. Informeer bij De Activiteit over de mogelijkheden.

4 woensdagen van 15.00 – 17.00 uur op:

  • 9 oktober 2019
  • 29 januari 2020
  • 11 maart 2020
  • 20 mei 2020

 

Onze locaties

Inschrijvingen

Reserveer deze cursus voor u en/of uw collega's
Centrale locatie
9-10-2019, 29-1-2020, 11-3-2020 en 20-5-2020 van 15.00-17.00 uur

Ik wil mij als particulier inschrijven


x cursisten (€ p/p) + x certificering (€ p/p)


Totaalprijs

Het verzenden kan even duren!

U ontvangt een ontvangstbevestiging per e-mail


Blijf op de hoogte van nieuws