Lezen en schrijven doe je samen

Inhoud van deze cursus

Wij benaderen lezen en schrijven vanuit een functioneel - communicatieve visie waarbij actieve betekenisverlening van leerlingen voorop staat. Dat vraagt van leerkrachten dat zij hun leerlingen kunnen betrekken op betekenisvolle en authentieke taal contexten.
Deze contexten zorgen voor interactie en kennisontwikkeling waarbij de mondelinge en schriftelijke taal wordt ingezet en verder ontwikkeld. Daarbij gaat het om mondelinge communicatie en woordenschat, teksten schrijven en lezen in de volle breedte.

Voor het leesonderwijs gaan wij uit van een breedte kijk.
Dat houdt in dat leerlingen inde onderbouw veel (samen) lezen en dat begrijpend lezen daarbij steeds voorop staat.
Het leren decoderen wordt verbonden aan het opbouwen van een goed begrip en de intrinsieke motivatie van de leerlingen om te lezen, van teksten te genieten en om over zaken te leren.

Onderbouw van onze aanpak:
• Allington, R.W en Gunningham, P.M. (2007). Schools that work.
• Beck, I.L. e.a.(2013). Bringing words to life.
• Dommer, M. en Van Oers, B. (2018). Spelen en leren op school. (hoofdstuk 1-2-5)
• Gee, J. (2004). Situated language and learning.
• Guthrie, J.T. en Humenick, N.M. (2004). Motivating students to read.
• Hajer, M. en Spee, I. (2017). Ruimte voor nieuwe talenten.
• Houtveen, T. (2013). Hoe ziet goed leesonderwijs eruit.
• Pearson, P.D. e.a. (2008). Reading for understanding.

Deze cursus is voor:
Leerkrachten die werken met 4-8 jarigen leren de geletterde ontwikkeling van kleuters en jonge schoolkinderen te verbinden aan spelactiviteiten, wereldoriënterende thema's en onderzoeksactiviteiten in hun groep.
Meertaligheid en NT2-ontwikkeling komen hierbij expliciet aanbod.


Dit ga je leren

  • Leerkrachten ontwerpen betekenisvolle, inhoudsrijke, authentieke taalcontexten: mondelinge taal, spreken, vertellen en lezen en schrijven blijven verbonden aan elkaar;
  • Leerkrachten ontwerpen rijke speelleeromgevingen voor actief en onderzoekend leren met de volgende kenmerken voor taalleren
  • - ruimte en tijd voor taaldenkgesprekken met kleine groepen bij spel en onderzoek
  • - materialen voor tekenen en schrijven van teksten
  • - buitenwereld naar binnen halen én taalgebruikssituaties arrangeren in de buitenwereld
  • - adequaat aanbod van geschikte boeken voor alle leerlingen
  • - werkplekken voor lezen en schrijven bij de thema's in de klas (verteltafel, teksten op de computer, nieuwsbord, vragenwand etc.)
  • Leerkrachten begeleiden kleine groepen en passen daarbij de vierveldendidactiek toe en hanteren de drie- fasen-aanpak (voor - tijdens - na)
  • Leerkrachten zijn in staat te variëren in instructiestijl
  • Leerkrachten kunnen bepalen wanneer een specifieke instructie nodig is
  • Leerkrachten kunnen de groep goed organiseren
  • Leerkrachten observeren handelingsgericht en stemmen hun aanbod af op leer- en ontwikkelingsbehoeften van hun leerlingen

Zo gaan we te werk

De cursus bestaat uit 8 cursusbijeenkomsten en 7 keer coaching op de werkvloer door de docent.
De cursist houdt een portfolio bij over de eigen ontwikkeling


Tijdsinvestering

8 bijeenkomsten voor kennis, verdieping en portfolio ondersteuning
• 8 x 2,5 uren 20 uren
• 7 x 1 uur coaching in de eigen groep 7 uren

Docent: Drs. B. Pompert
Auteur en medeauteur van:

  • Lezen en schrijven doe je samen (2017). Assen:Van Gorcum
  • Thema’s en Taal (2017). Assen; Van Gorcum
  • Eén groep, veel verhalen (2019). Alkmaar: De Activiteit

Locatie en tijden

De cursus wordt op locatie verzorgd bij een minimale deelname van 12 cursisten.

Onze locaties

Inschrijvingen

Reserveer deze cursus voor u en/of uw collega's
Op locatie
in overleg

Ik wil mij als particulier inschrijven


x cursisten (€ p/p) + x certificering (€ p/p)


Totaalprijs

Het verzenden kan even duren!

U ontvangt een ontvangstbevestiging per e-mail


Blijf op de hoogte van nieuws