Gemixte Basiscursus Ontwikkelingsgericht Onderwijs

Inhoud van deze cursus

Werken vanuit Ontwikkelingsgerichte principes betekent dat je spelverhalen met leerlingen kunt opbouwen waarin betekenisvolle spel- en onderzoeksactiviteiten centraal staan en sociaal-culturele praktijken samen met kinderen worden opgebouwd. Wie vanuit nieuwsgierigheid onderzoekt en zelf zin kan geven aan kennis en vaardigheden leert meer én beter. De rol van de leerkracht is delicaat. Je stuurt, onderhandelt, coacht en instrueert zonder het leerproces uit de handen van leerlingen te nemen.
In deze gemixte basiscursus leer je OGO vorm te geven in de onder- en bovenbouw. Uiteraard oefen je in je eigen praktijk en ervaar je wat OGO voor jouw professionele ontwikkeling betekent.


Dit ga je leren

  • De basis van OGO: spelend en onderzoekend leren
  • Het ontwerpen en organiseren van betekenisvolle spel- en onderzoeksactiviteiten
  • Contact maken en interacties met de kinderen opbouwen.
  • De bemiddelende rol van de leerkracht; jouw rol bij spelbegeleiding en onderzoek doen
  • Interessante inhouden verbinden aan het activiteitenaanbod
  • Een gevorderde lezer en schrijver worden in spel en onderzoek
  • Observeren en registreren middels HOREB
  • Evalueren, portfolio opbouwen en resultaten in beeld brengen

Zo gaan we te werk

Bijeenkomsten:
De gemixte basiscursus uit 8 bijeenkomsten van 2 uur.
Tijdens de bijeenkomsten zal inhoudelijke input worden gedaan door de nascholer. Er zal achtergrondinformatie en verdieping worden gegeven in de vorm van artikelen en beelden/verhalen uit andere praktijken. Dit wordt gekoppeld aan het ontwerpen voor de eigen praktijk.

Het is mogelijk om de cursus ook op school te laten plaatsvinden als in-company training. In over leg met de school kunnen bijeenkomsten uitgebreid of weggelaten worden. Neem contact met ons op voor een aanbod op maat.

Optie tot groepsbezoek:
Iedere leerkracht kan binnen de gemixte basiscursus een groepsbezoek aanvragen. De docent van de cursus perticipeert dan in de praktijk van de cursist om samen grip te krijgen op het uitvoeren van betekenisvolle activiteiten. Tijdens deze groepsbezoeken staat de eigen leervraag van de leerkracht centraal. Na afloop reflecteren de leerkracht en de nascholer op de uitgevoerde activiteit en het handelen van de leerkracht.

Literatuur die we gebruiken:

  • Het boek Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw. F. Janssen-Vos & L.
    van der Meer (2017).
  • ‘Spelen en leren op school’ red. M. Dobber (2019). ‘Leren in en over de
    wereld’. L. de Koning (2022)
  • Themaplanning uit de digitale HOREB
  • Actuele artikelen uit tijdschriften bv. Zone, voor spelend en onderzoekend
    leren

Tijdsinvestering

Bewijs van deelname: 26 uur

  • 16 contacturen (8 x 2 uur)
  • 10 uur literatuurstudie en het werken aan je eigen plan in de praktijk
  • Optie tot groepsbezoek


Kosten:
€ 1.090,- (minimaal aantal deelnemers: 8)


Locatie en tijden

Locatie: BS De Archipel te Amsterdam
Docenten: Lorien de Koning
8 bijeenkomsten van 15 – 17 uur

Datum:

Bijeenkomst 1 op: woensdag 13 september 2023

Bijeenkomst 2 op: woensdag 1 november 2023

Bijeenkomst 3 op: dinsdag 12 december 2023

Bijeenkomst 4 op: woensdag 10 januari 2024

Bijeenkomst 5 op: donderdag 8 februari 2024

Bijeenkomst 6 op: donderdag 28 maart 2024

Bijeenkomst 7 op: woensdag 18 april 2024

Bijeenkomst 8 op: woensdag 29 mei 2024

Tijd van 15.00 – 17.00 uur

 

Onze locaties

Inschrijvingen

Reserveer deze cursus voor u en/of uw collega's

    BS De Archipel, Franz Zieglerstraat 11, 1087 HN Amsterdam
    13-9-2023, 1-11-2023, 12-12-2023, 10-1-2024, 8-2-2024, 28-3-2024, 18-4-2024 en 29-5-2024
    Ik wil mij als particulier inschrijven

    x cursisten (€ p/p) + x certificering (€ p/p)


    Totaalprijs

    Het verzenden kan even duren!

    U ontvangt een ontvangstbevestiging per e-mail


    Blijf op de hoogte van nieuws