"Mijn passie is ‘samen ontwikkelen’. Vanuit de wetenschap dat je als team je onderwijskwaliteit kunt verbeteren en een leven lang leren ambieert."

Als nascholer ervaar ik dagelijks het belang van samen met professionals optrekken verbonden aan hun eigen praktijken waarin zij werken met kinderen. Bijeenkomsten, workshops en coachdagen in scholen zijn voor mij ook een bron van leren. Steeds weer gericht op mijn rol: hoe kan ik bijdragen aan de leervraag van de professional? Zo trekken we samen op in het versterken van de onderwijskwaliteit. Concrete inzet van mij gericht op directe winst voor de professional.

Zo werken we in de cursus OGO – specialist aan het leren ontwikkelplannen maken met je eigen team of bouw, ontdek je hoe samen eigenaar wordt van het ontwikkelproces wetende welke winst je voor kinderen beoogt. Heel inspirerend!

Intussen bouwen we vanuit nieuwe inzichten aan de basis van leidinggeven aan een OGO community. Samen met Levineke van der Meer en externen maken we ons sterk voor leiderschap vanuit een OGO perspectief.

De OGO kwaliteitskaart zal met ingang van 1 januari 2023 een nieuwe aanvulling hebben: een leerlingkaart waarin leerlingen van groep 6-7-8 hun mening kunnen geven over het onderwijs dat zij genieten. Een resultaat van een onderzoeksgroep bestaande uit directeuren van PO en SO waarmee ik heb samengewerkt.

Onze deskundigheid is nooit klaar! Elk jaar weer doen we nieuwe inzichten op en scherpen we onze tools aan. Ook dat is heel inspirerend om te doen en kan alleen maar vanuit mijn verbinding met de praktijken van professionals die met kinderen werken.

Ik ben geen adviseur, ik ben een nascholer die OGO met professionals wil delen en doorontwikkelen.

Ik ben werkzaam bij De Activiteit vanaf de oprichting. Mijn carrière heeft zich als volgt opgebouwd: ik ben gestart als leerkracht bovenbouw, daarna onderbouw m.n. groep 3, intern begeleider, bouwcoördinator en tot slot als directeur in duoschap op een grote basisschool. In mei 2002 ben ik afgestudeerd aan de University College in Worchester (MA- SEN) gericht op een ontwikkelingsgerichte manier gebruik te maken van (eigen) verhalen in de spelhoek om taalontwikkeling te stimuleren door de leerkracht zelf tijdens speelwerktijd. Tussen 2009 en 2012 was ik lid van een Kenniskring van de Hogeschool van Amsterdam, onder leiding van lector Marco Snoek. Daar deed ik praktijkonderzoek naar het werken met  onderzoeksgroepen in het basisonderwijs. Ik presenteerde over dit onderzoek op de internationale conferenties EAPRIL en EECERA.  Op basis van dit onderzoek, de praktijkervaringen van scholen en verhalen vanuit het OGO-directienetwerk heb ik een brochure geschreven voor schoolleiders van OGO scholen: ‘Leiding geven in een OGO- school’, waarmee schoolleiders hun eigen praktijken kunnen versterken. De OGO kwaliteitskaart is ook een onderdeel waar ik me sterk voor maak om organisaties die hun OGO kwaliteit willen versterken een instrument en werkwijze in handen te geven. Dit is een levend document die we steeds updaten passend bij de regel- en wetgeving van het PO.

Voor deze vragen moet je bij mij zijn:

  1. Hoe gaan we OGO opbouwen in de school?
  2. Hoe kan ik als leerkracht onderzoekend mijn eigen praktijk verbeteren?
  3. Hoe speel ik mee in de spelhoek?
  4. Hoe kunnen we kwaliteitskaarten van OGO inzetten als basis voor schoolontwikkeling (schoolplan-jaarplan)?
  5. Hoe kun je leesonderwijs goed analyseren om gericht te kunnen werken aan verbetering?
  6. Hoe kan de school goed in gesprek met de inspectie met oog voor het OGO-concept?
  7. Help me op weg met de doelencirkels, doelgericht ontwerpen, volgen en registreren van ontwikkeling van kinderen
Blijf op de hoogte van nieuws