Spelling mag geen vak apart zijn. Bij het schrijven en reviseren van teksten komt spelling steeds aan bod. Het grootste probleem bij spelling is de transfer. In de spellingles schrijven de leerlingen woorden correct, maar bij eigen teksten maken ze fouten bij dezelfde woorden. Hoe kunnen we kinderen leren om bewust te werken aan het correct schrijven van woorden en teksten?
Betekenisvolle, uitdagende opdrachten vormen een basiselement van OGO, maar interventies door de leerkracht zijn belangrijk. Werken aan effectief spellingonderwijs (gerichte instructie en oefening) is essentieel. Ervaringen met dit aanbod op verschillende OGO-scholen hebben een positief effect opgeleverd voor leerkrachten en leerlingen.
Deze studiedagen kunnen ook op de eigen school of binnen het bestuur voor meerdere scholen plaatsvinden en gecombineerd worden met klasbezoeken en een terugkombijeenkomst. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Gerri Koster (g.koster@de-activiteit.nl).
De bijeenkomst:
Tijdens de studiedag wordt steeds een koppeling gemaakt tussen theorie, praktijk en de eigen leervraag van de deelnemer. De studiedag geeft veel praktische handvatten, die je direct kunt toepassen in jouw eigen praktijk.
Literatuur:
Tijdsinvestering:
Contacturen (5,5 uur) evt. uit te breiden met klasbezoeken en terugkombijeenkomst.
10 uur literatuurstudie en het werken aan je eigen plan in de praktijk
Certificering: bewijs van deelname aan nascholingsactiviteit
Den Bosch:
Alkmaar: